Anàlisi intertextual d’un producte cultural sorgit a la xarxa: el fòrum “Bajistas Online- BOL”

 

BOL_offlinePàgina principal del fòrum

<http://www.bajistasonline.com/foro-bajistas-online/index.php&gt;

 

Els fòrums d’Internet, com a eina de comunicació en grup, permeten llegir i escriure missatges compartits relacionats amb un tema central i subtemes organitzats per categories. Faciliten la comunicació i l’intercanvi d’idees, opinions, etc. En el cas que ens ocupa, analitzarem un fòrum dedicat a un instrument musical (el baix elèctric) i tot allò relacionat (Consells-preguntes, compra-venda, promoció de negocis i/o músics-grups…). Bajistas Online -en endavant BOL- destaca per ser un fòrum molt plural i amb un caràcter desenfadat que de vegades no tothom entén o accepta.

Seguint la fase culturalista de Richard Hoggart, Raymond Williams i E.P Thompson[1], a BOL hi trobem moltes traces de la vida quotidiana en els comentaris de les persones usuàries: ens parlen de la seva feina, del seu negoci, de la família, dels seus progressos personals amb el baix, de dubtes tècnics, gustos musicals (i culturals en general), preferències de marques, etc… Això permet crear una certa identificació i cohesió, segons afinitats, tot a través del text. Hem comentat que BOL és un fòrum desenfadat (però rigorós) que fa servir signes i llenguatges “propis” amb un significat molt específic dins del grup. Hi ha certs “rituals de benvinguda” en forma de comentaris i imatges que no sempre són ben rebuts. Per tant, llegir el fòrum abans de participar-hi ajuda a conèixer aquest context, realitzar una correcta recepció del mateix i poder integrar-s’hi amb humor. Això ens remet a la idea de treballs estructuralistes com Encoding/Decoding de Stuart Hall segons el qual “cada text defineix els seus significats d’acord amb el seu context, per mitjà d’un procés col·lectiu de construcció del sentit”[2] és a dir, l’estructura textual de BOL és una lectura negociada que reclama un coneixement del context per a una correcta recepció i comprensió del mateix. Seguint a Jean Baudrillard[3], una bona recepció és imprescindible per tal d’entendre el significat de les implicacions simbòliques dels signes, els rituals i les seves connotacions dins el text del fòrum. En cas contrari, i com ha succeït més d’un cop, hom abandona el fòrum degut a la mala recepció i comprensió d’aquests.

Tuno
“Tuno pandaretero” del fòrum BOL

Per exemple, és tradició que quan es presenta una nova persona usuària se li demani que pengi una foto del/s instrument/s i equip musical que fa servir. Aquesta foto s’ha de fer damunt el llit i, seguint la broma, el que més es comenta és l’edredó, els coixins o qualsevol altre objecte de decoració que aparegui en la imatge. Se li diu que no és baixista fins que ho demostri amb la foto i mentrestant és sospitós de ser un “410” (Guitarrista, teclista o, el que és pitjor: cantant) i se l’amenaça amb el “tuno panderetero” (existeixen altres “personatges” del fòrum creats per a expressar idees o conceptes)

Així doncs, en el fòrum observem els valors d’ús, canvi, signe i símbol presents en la societat.

Seguint a Michel Foucault, és el llenguatge allò que permet crear coneixement. El discurs construeix, defineix i dóna significat a objectes i pràctiques socials. La capacitat de comprendre i controlar aquest discurs permet dur a terme els processos d’acció social[4]: no podrem interactuar satisfactòriament dins BOL si abans no hem integrat el seu llenguatge específic com a fòrum i n’hem fet una correcta interpretació. Només les persones que aconsegueixen implicar-se amb BOL a través de la bona recepció del text arriben a desenvolupar una identitat que els permet convertir-se en “bolean@s”. Seguint a Benedict Anderson, BOL és una comunitat imaginada[5]. La creació d’un vincle amb el fòrum només és possible si, un cop integrat el discurs textual, passem a ser-ne part activa (productora de nous missatges) i ens atrevim a viure aquesta experiència imaginària compartida. Aquests vincles imaginaris, segons Althursser[6], conformen una ideologia entesa com a relació que dóna la identitat necessària per al funcionament de l’statu quo (en el nostre cas, aquest statu quo és el de “bolean@” o “boler@s”).

heinekenbol
Logo de BOL

Seguint a Gramsci[7], BOL es manté com a comunitat imaginària gràcies a l’efecte de l’hegemonia. Les persones que en formen part han arribat a un consens fruit de la seva implicació al fòrum: la seva predisposició les converteix en subjectes i productores de significat. Malgrat la llibertat de participar activament (autonomia del públic), en tot fòrum hi ha uns límits, unes estructures (normes o mecanismes) que condicionen i limiten la capacitat d’acció determinant quins comportaments o discursos són acceptables i quins motiu de rebuig[8].

 

Com a producte cultural, de BOL se’n deriven altres productes i subproductes: s’ha creat una pàgina de Facebook dedicada al fòrum[9], es fan trobades en grup, s’han estampat samarretes i xapes amb el logotip, algunes de les persones usuàries s’han animat a crear negocis relacionats amb el baix elèctric (mecànica electrònica, lutiers, baixos a la carta…) o fins i tot s’ha arribat a realitzar algunes accions solidàries, a més de celebrar conjuntament les dates i festivitats més importants: el fòrum canvia d’aspecte segons l’època de l’any, és fan regals “d’amic invisible”, es feliciten aniversaris, naixements, unions matrimonials…

Tot seguit, analitzarem BOL seguint els moments en la producció cultural dins el circuit de la cultura.

  • Des del punt de vista de la producció i el consum, BOL és un fòrum, una aplicació web organitzada en categories que permet discutir, compartir i difondre idees a través de comentaris escrits. Segons cada fòrum hi ha categories públiques, visibles per a tothom, i altres que només s’hi té accés a partir de previ registre. Normalment en la majoria cal registrar-se per a poder deixar-hi comentaris, com és el cas de BOL.
Seccions1
Mostra de l’argot de BOL

 

  • Des del punt de vista de la regulació, és un fòrum dedicat al baix elèctric i tot allò relacionat però obert a altres tòpics generals. En el moment de registrar-s’hi s’estan acceptant les normes d’ús que es poden consultar en el seu “tema” corresponent. Les persones encarregades de l’administració i moderació poden amonestar (i expulsar) la persona que no segueixi les normes del fòrum. Això fa que, més enllà del contingut estrictament dedicat al baix elèctric, hi hagi un significat ètic amb intenció de promoure un ambient agradable de concòrdia i respecte, malgrat el discurs divertit que caracteritza BOL i el seu context virtual.

 

  • Des del punt de vista de la identitat, BOL té un marcat discurs identitari, amb argot propi i significacions específiques que exigeixen conèixer i entendre el context discursiu d’aquest fòrum. Un detall peculiar, l’aspecte cromàtic de la interfície principal canvia en el moment d’accedir al fòrum com a persona usuària registrada.
BO_online
Aspecte del fòrum un cop iniciada la sessió

 

  • Des del punt de vista de la representació, la comunitat que forma BOL de vegades es refereix al fòrum com “la ciénaga” definint l’espai. L’organització per categories pròpia d’aquest tipus de plataformes de comunicació també afavoreix l’organització de l’espai, de manera que hi ha un apartat específic per a cada tema. A destacar alguns canvis d’aspecte en relació a festivitats. Per exemple, quan s’acosten les festes nadalenques a la pantalla “plouen” flocs de neu o regals; per Sant Valentí, cors; el Dia dels Innocents cauen “llufes”, a la tardor fulles, etc…

 

Tot i que els fòrums són un producte cultural virtual de consum visual i textual, les persones usuàries poden arribar a desenvolupar llaços d’amistat i solidaritat més enllà de la pantalla, com és el cas de les trobades de BOL. Aquest producte s’ha anat convertint en una eina de promoció o inspiració per a negocis d’emprenedoria, un espai on compartir inquietuds, tècniques, trucs, consells (fins i tot ofertes de feina!) de manera que també és una font d’informació a consultar quan es vol adquirir un nou instrument o resoldre un problema/dubte. És a dir, malgrat ser un producte cultural virtual el seu consum va unit a molts aspectes de la vida quotidiana de les persones usuàries.

Vida quotidiana
Vida quotidiana dins BOL

Bibliografia

  • Fecé Gómez, Josep Lluís. “El circuit de la cultura. Comunicació i cultura popular”. A: Imatge i cultura. Mòdul didàctic 5. Materials didàctics de la FUOC.

 

[1] Josep Lluís Fecé Gómez. “El paradigma culturalista dels pioners”. El circuit de la cultura. Comunicació i cultura popular, p. 9-11.

[2] Ibídem, p. 13

[3] Ibídem, p. 17

[4] Ibídem, p. 18

[5] Ibídem, p.19

[6] Ibídem, p. 26

[7] Ibídem, p. 27

[8] Ibídem, p. 33

[9] Pàgina de Facebook dedicada al fòrum Bajistas Online (BOL) https://www.facebook.com/Bajistas-Online-BOL-285922511424162/info/?tab=page_info [Data de consulta: 15 de desembre de 2015]

Agraïments: A “Jarrumet” i la resta de la comunitat BOL pel seu suport i bon humor!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s