Els blogs

Començar a escriure un blog és una activitat relativament fàcil per a qualsevol persona que, a més de motius i interès, tingui a l’abast els mitjans adequats i necessaris. Avui en dia fins i tot és possible gestionar el nostre blog des de dispositius mòbils com els telèfons intel·ligents o les tauletes. Això condiciona la nostra comunicació, la manera de transmetre les idees. Què volem dir i com ho hem de dir perquè s’entengui? Com fer-ho comprensible evitant llargues i avorrides argumentacions? Com atraure l’interès del públic o audiència?

Tot varia segons l’objectiu del nostre blog. És només necessitat d’expressar-nos i compartir inquietuds? És interès per aconseguir que altres persones reflexionin sobre un tema? És la voluntat d’expandir les possibilitats dels mitjans de comunicació, evitant les normes i censura de l’opinió hegemònica que els controla?

Una bitàcola pot tenir cada una d’aquestes intencions; és l’ús del llenguatge i la seva estructura allò que les determina. Volem arribar a un públic lector específic, tècnic, entès en la matèria? Volem que ens llegeixi qualsevol persona amb curiositat? Busquem captar l’atenció de qui ens pugui ajudar a millorar? És un blog individual o de gestió col·lectiva? És personal o coorporatiu? És seriós o desenfadat? És temàtic o una miscel·lània?

No hi ha dos blogs idèntics, com no hi ha dues persones exactament iguals. El blog és un bon reflex de la persona i de les relacions socials en l’àmbit virtual. És un acte socialment significatiu perquè implica una comprensió per part de l’audiència i, a la vegada, té una doble dialèctica entre localitat i globalitat i entre intimitat i obertura. La possibilitat de rèplica converteix els blogs en un híbrid entre les pàgines web estàndard i les formes de comunicació asíncrona. Però el fet que només l’autor en tingui el control els fa ser un sistema jeràrquic de comunicació asimètrica subordinada a la necessitat de feedback. La presència de llistes d’enllaços demostra la seva funció d’eina creadora de comunitat, forjant estructures socials basades en la col·laboració (diàleg entre bitàcoles). A més, els hipervíncles són una forma de capital social i poden ajudar a guanyar audiència.

Per saber-ne més:

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s